Güzel Ahlâk Hakkında Manidar Bir Hadis-i Şerif

GÜZEL AHLAK HAKKINDA MÂNİDAR BİR HADİS-İ ŞERÎF

وَقاَلَ الْاِماَمُ الْمُسْتَغْفِرُ: قَصَدْتُ الْمِصْرَ لِطَلَبِ الْعِلْمِ مِنَ الْاِماَمِ أَب۪ى حاَمِدِ بْنِ أَحْمَدَ فَأَخْبَرَن۪ى بِـإِ سْناَدٍ عَنْ مَشَآئِخِه۪ عَنْ خاَلِدِ بْنِ وَل۪يدٍ ،

İmam Müsteğfir dedi ki: Ebu Hamid bin Ahmed’den ilim öğrenmek için Mısır’a (şehre) gittim. Bana meşaihden Halid Bin Velidin isnadını haber verdi.

أَنَّـهُ قاَلَ : جآَءَ رَجُلٌ إِلٰى رَسُولِ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ تَعاَلٰى عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قاَلَ إِنّ۪ى أَسْئَـلُكَ ياَ رَسُولَ اللَّهِ عَمَّا يَعْن۪ين۪ى ف۪ى الدُّنْياَ وَالْاٰخِرَةِ فَقاَلَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ سَلْ بِذٰلِكَ ،

Halid Bin Velid (ra) şöyle dedi: “Bir adam Rasulüllah (s.a.v.)’e geldi Ya Rasulellah dünya ve ahirette bana fayda verecek şeylerden sana soracağım dedi. Peygamberimiz (s.a.v.) de sor dedi.”

١ فَقاَلَ : رَجُلٌ أُحِبُّ أَنْ أَكُونَ أَعْلَمَ النَّاسِ ، قاَلَ٦ : إِتَّقِ اللّٰهَ تَعاَلٰى تَكُنْ أَعْلَمَ النَّاسِ .

Adam dedi ki Ben insanların en bilgilisi olmak istiyorum”

Peygamberimiz (s.a.v.) “Allah’dan korkarsan insanların en bilgilisi olursun.”

٢ فَقاَلَ : أُحِبُّ أُحِبُّ أَنْ أَكُونَ أَغْنَى النَّاسِ ، قاَلَ٦ : كُنْ قَانِعاً تَكُنْ أَغْنَى النَّاسِ

Adam Ben insanların en zengini olmak istiyorum.”

Peygamberimiz (s.a.v.) “Kanaatkâr olursan insanların en zengini olursun.”

٣ فَقاَلَ : أُحِبُّ أُحِبُّ أَنْ أَكُونَ خَيْرَ النَّاسِ ، قاَلَ٦ : خَيْرُ النَّاسِ مَنْ يَنْفَعُ النَّاسَ فَكُنْ ناَفِعاً لَهُمْ .

Adam Ben insanların en hayırlısı olmak istiyorum.”

Peygamberimiz (s.a.v.) “insanların en hayırlısı insanlara faydalı olandır. O zaman insanlara faydalı ol.”

٤ فَقاَلَ : أُحِبُّ أَنْ أَكُونَ أَعْدِلَ النَّاسِ، قاَلَ٦ : أَحِبَّ لِلنَّـاسِ ماَ تُحِبُّ لِنَفْسِكَ تَكُنْ أَعْدِلَ النَّاسِ.

Adam “Ben insanların en adaletlisi olmak istiyorum.”

Peygamberimiz (s.a.v.) “Kendin için sevdiğini insanlar için de seversen insanların en adaletlisi olursun.”

٥ فَقاَلَ : أُحِبُّ أَنْ أَكُونَ أَخَصَّ النَّاسِ ، قاَلَ٦ : أُكْـثُـرْ ذِكْرَ اللّٰهِ تَكُنْ أَخَصَّ النَّاسِ .

Adam “Ben insanların en ihlâslısı olmak istiyorum.”

Peygamberimiz (s.a.v.) “Allah’ı çok zikredersen insanların en ihlâslısı olursun.”

٦ فَقاَلَ : أُحِبُّ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُحْسِن۪ينَ ، قاَلَ٦ : حَسِّنْ خُلُقَكَ يُكَمِّلْ ا۪ يماَ نُكَ .

Adam “Ben Muhsinlerden olmak istiyorum.”

Peygamberimiz (s.a.v.) “Ahlakını güzelleştir imanın mükemmil olsun.”

٧ فَقاَلَ : أُحِبُّ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُط۪يع۪ينَ ، قاَلَ٦ : أَدِّ فَرَآئِضَ اللّٰهِ تَعاَلٰى تَكُنْ مُط۪يعاً .

Adam “Ben itaat edicilerden olmak istiyorum.”

Peygamberimiz (s.a.v.) “Allah-u Teâlâ’nın farzlarını yerine getirirsen itaat edici olursun.”

٨ فَقاَلَ : أُحِبُّ أَنْ أَلْقٰى اللّٰهَ نَـقِيًّا مِنَ الذُّ نُوبِ ، قاَلَ٦ : إِغْتَسِلْ مِنَ الْجَناَبَةِ تَطْه۪يرًا تَلْقَى اللّٰهَ ماَ عَلَيْكَ ذَنْبٌ .

Adam “Ben günahlardan tertemiz olduğum halde Allah (c.c.)’a kavuşmayı istiyorum.”

Peygamberimiz (s.a.v.) Tertemiz olarak cenâbetlikten guslet ki, Allah (c.c.)’a günahsız olarak kavuşasın.”

٩ فَقاَلَ : أُحِبُّ أَنْ أَحْشُرَ يَوْمَ الْقِياَمَةِ ف۪ى النُّورِ ، قاَلَ٦ : وَلاَ تَظْلِمْ أَحَدًا تُحْشَرْ يَوْمَ الْقِياَمَةِ ف۪ى النُّورِ.

Adam Ben kıyamet gününde nur içerisinde haşr olmayı istiyorum.”

Peygamberimiz (s.a.v.) “Kimseye zulmetme kıyamet gününde nur içerisinde haşr olunursun.”

١٠ فَقاَلَ : أُحِبُّ أَنْ يَرْحَمَنِىَ رَبّ۪ى ، قاَلَ٦ : إِرْحَمْ نَفْسَكَ وَارْحَمْ خَلْقَ اللّٰهِ تَعاَلٰى يَرْحَمْكَ رَبُّكَ.

Adam “Ben Rabbimin bana merhamet etmesini istiyorum.”

Peygamberimiz (s.a.v.) “Kendine ve Allah-u Teâlâ’nın yarattıklarına merhamet et Allah (cc) da sana merhamet etsin.”

١١ فَقاَلَ : أُحِبُّ أَنْ يَقِلَّ ذُنُوب۪ى ، قاَلَ٦ : إِسْتَغْفِرِ اللّٰهَ دَآئِماً يَقِلَّ ذُنُوبُكَ

Adam “Ben günahlarımı azaltmak istiyorum.”

Peygamberimiz (s.a.v.) “Devamlı Allâh-u Teâlâ’dan mağfiret dile, günahların azalsın.”

١٢ فَقاَلَ : أُحِبُّ أَنْ أَكُونَ أَقْوٰى النَّاسِ ، قاَلَ٦ : تَوَكَّلْ عَلَى اللّٰهِ تَكُنْ أَقْوٰى النَّاسِ .

Adam “Ben insanların en kuvvetlisi olmak istiyorum.”

Peygamberimiz (s.a.v.) “Allah-u Teâlâ’ya tevekkül edersen insanların en kuvvetlisi olursun.”

١٣ فَقاَلَ : أُحِبُّ أَنْ يُوَسِّعَ رِزْق۪ى، قاَلَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : دُمْ عَلٰى الطَّهاَرَةِ يُوَسِّعْ عَلَيْكَ رِزْقُكَ .

Adam “Ben rızkımın bol olmasını istiyorum.”

Peygamberimiz (s.a.v.) “Temizliğe devam et rızkın bol olsun.”

١٤ فَقاَلَ : أُحِبُّ أَنْ أَكُونَ مِنْ أَحِبَّــآءِ اللّٰهِ تَعاَلٰى ، قاَلَ٦ : أَحْبِبْ ماَأَحَبَّهُ اللّٰهُ تَعاَلٰى وَرَسُولُهُ وَأَبْغِضْ ماَ أَبْغَضَهُ اللّٰهُ تَعاَلٰى وَرَسُولُهُ .

Adam “Ben Allah-u Teâlâ’nın dostlarından olmak istiyorum.”

Peygamberimiz (s.a.v.) “Allah ve Rasulünün sevdiklerini sev buğz ettiklerine buğz et.”

١٥ فَقاَلَ : أُحِبُّ أَنْ أَكُونَ اٰمِناً مِنْ سَخَطِ اللّٰهِ تَعاَلٰى ، قاَلَ٦ : لاَتَغْضَبْ عَلٰى أَحَدٍ تَأَمَّنْ غَضَبَ اللّٰهِ وَسَخَطَهُ .

Adam “Ben Allah-u Teâlâ’nın öfkesinden emin olmak istiyorum.”

Peygamberimiz (s.a.v.) “Kimseye öfkelenme Allah-u Teâlâ’nın öfkesinden ve gazabından emin ol.”

١٦ فَقاَلَ : أُحِبُّ أَنْ يُسْتَجَآبَّ دَعْوَت۪ى ، قاَلَ٦ : إِجْتَنِبْ عَنِ الْحَراَمِ .

Adam “Ben dualarımın kabul olunmasını istiyorum.”

Peygamberimiz (s.a.v.) “Haramlardan sakın.”

١٧ فَقاَلَ : أُحِبُّ أَنْ لاَ يَفْضَحَنِىَ اللّٰهُ تَعاَلٰى عَلٰى رُؤُسِ الْخَلآَئِقِ ، قاَلَ٦ : إِحْفَظْ لِساَنَكَ وَفَرْجَكَ كَيْلاَ تَفْضَحَ عَلٰى رُؤُسِ الْخَلآَئِقِ.

Adam Allah-u Teâlâ’nın beni mahlûkâtın başında (Gözleri önünde) ayıplarımı ifşâ ederek utandırmamasını istiyorum.”

Peygamberimiz (s.a.v.) Mahlûkâtın başında (Gözleri önünde) ayıplarının ifşâ edilerek utandırılmaman için, dilini ve avret mahallini muhâfaza et.”

١٨ فَقاَلَ : أُحِبُّ أَنْ يُسْتَتَرَ عَلٰى عَيْب۪ى قاَلَ٦ : إِسْتَتِرْ عُيُوبَ النَّاسِ وَ إِخْوَانِكَ .

Adam Ben ayıbımın örtülmesini severim.”

Peygamberimiz (s.a.v.) “Kardeşlerinin ve insanların ayıplarını ört.”

١٩ فَقاَلَ : ماَ الَّذ۪ى يَمْحُوا عَنِ الْخَطاَياَ ، قاَلَ٦ : أَلدُّمُوعُ وَالْخُضُوعُ وَالْاَمْراَضُ.

Adam Hatalarımı silecek şey nedir?”

Peygamberimiz (s.a.v.) “Gözyaşı, yalvarmak ve hastalıklardır.”

٢٠ فَقاَلَ : أَىُّ حَسَنَةٍ أَفْضَلُ عِنْدَ اللّٰهِ تَعاَلٰى ، قاَلَ٦ : حُسْنُ الْخُلْقِ وَالتَّواَضُعُ وَالصَّبْرُ عَلٰى الْبَلِيَّةِ وَالرِّضاَ باِلْقَضَا.

Adam Allah-u Teâlâ’nın yanında hangi iyilik daha faziletlidir?”

Peygamberimiz (s.a.v.) “Ahlakın güzel olması, alçak gönüllülük, belalara sabretmek ve kazaya (Kadere) rıza göstermektir.”

٢١ فَقاَلَ : أَىُّ سَيِّئَةٍ أَعْظَمُ عِنْدَ اللَّهِ تَعاَلَى ، قاَلَ٦ : سُوءُ الْخُلْقِ وَشُّحُّ مُطاَعٍ .

Adam Allah-u Teâlâ’nın yanında en büyük kötülük nedir?”

Peygamberimiz (s.a.v.) “Kötü ahlak ve itaatsizliktir.”

٢٢ فَقاَلَ : ماَ الَّذ۪ى يُسْكِنُ غَضِبَ الرَّحْمٰنِ ، قاَلَ٦ : إِخْفآَءُ الصَّدَقَةِ وَصِلَةُ الرَّحْمِ .

Adam Allah-u Teâlâ’nın gazabını ne sakinleştirir?”

Peygamberimiz (s.a.v.) “Sadakayı gizlemek ve akrabaları ziyaret etmek.”

٢٣ فَقاَلَ : ماَ الَّذ۪ى يُطَفِّئُ ناَرَ جَهَنَّمَ ، قاَلَ٦ : الصَّبْرُ. صَدَقَ رَسُولُ اللّٰهِ.

Adam Cehennemin ateşini ne hafifletir?”

Peygamberimiz (s.a.v.) “Sabır.” Allah’ın Rasulü doğru söyler.

— قَال الْاِماَمُ الْمُسْتَغْفِر۪ى : وَاللّٰهُ ماَ سَمِعْتُ حَد۪يثاً أَجْمَعَ الْمَحاَسِنِ الشَّر۪يفَةِ وَمَكاَرِمِ الْاَخْلاٰقِ مِنْ هٰذَا الْحَد۪يثِ فَرَحِمَ اللّٰهَ تَعاَلٰى عَبْداً تَأَمَّلَ وَ عَمِلَ بِه۪ ذَكَرَهُ اْلإِماَمُ الْقُرْطُبِىُّ، وَابْنُ مَلِكٍ.

(إرشادية ص:٤٦١)

— İmam Müsteğfir, dedi ki: “Allah’a kasem ederim ki, bundan daha güzel ahlakı güzelleştirip güzellikleri toplayan hadis işitmedim. Allah-u Teâlâ bu hadisi düşünüp amel eden kullarına rahmet etsin. İmam Kurtubi ve İbn-ü Melik zikretmişlerdir.”[1]
[1] İrşadiye S.461


 


Facebook'ta Paylaşın İsLaM ÇoK GüZeL

~ tarafından islamcokguzel Temmuz 31, 2010.

2 Yanıt to “Güzel Ahlâk Hakkında Manidar Bir Hadis-i Şerif”

  1. kardesim .forum hala sorunlu bende giremiyorum..selam ve dualarımla .paylaşa bilirimiyim konuları .izniniz olursa

  2. Evet, Türkiye’den girişlerdeki sorun halen devam ediyor, hayırlısı İnşaAllah..
    Estağfirullah, tabii ki paylaşabilirsiniz.. Rabbim’e (c.c.) emanet olun..
    Selam ve Dua ile..

Bir Cevap Yazın

